Reklama
 
Blog | Roman Vykouřil

Globální trh s elektromobily zažívá rozmach. Covidu navzdory

Automobily na plně elektrický či plug-in hybridní pohon mají za sebou rekordní rok. Zatímco globální trh s konvenčními vozy kvůli epidemii Covid-19 loni propadl a jen pomalu ožívá, elektromobily rapidně rostou. Světu vládne Čína s Evropou, Spojené státy drží krok jen stěží, ukazuje to analýza Wonderinterest Trading.

Uplynulý rok byl pro výrobce automobilů do značné míry rozporuplný. Prodeje vozidel s konvenčním spalovacím motorem totiž v důsledku koronavirové pandemie v celosvětovém měřítku klesly o 16 procent, přestože druhá polovina loňského roku přinesla oživení po masivních propadech zejména ve druhém čtvrtletí.

Naproti tomu počet vozidel s elektrickým pohonem loni poprvé přesáhl hranici deseti milionů a meziročně vzrostl o 43 procent. Auta s elektromotorem se nyní podílejí na globálním počtu vozidel jedním procentem. Z toho asi dvě třetiny připadají čistě na elektromobily, zbývající třetinu představují plug-in hybridy. Vyplývá to z údajů Mezinárodní agentury pro energii (IEA).

Evropa vládne novým registracím

Největší flotilu vozidel s elektromotorem můžeme potkat v Číně, kde jich silnice brázdí kolem 4,5 milionu. V Evropě je to asi 3,2 milionu, ve Spojených státech pak přibližně 1,7 milionu. V nových registracích se však loni dostala do čela právě Evropa. Na starém kontinentu bylo v roce 2020 registrováno 1,4 milionu nových elektrických aut, což je více než dvojnásobek oproti roku 2019. Podíl elektrických vozidel na nových registracích se dostal na rovných deset procent, přičemž o rok dříve to bylo jen 3,2 procenta.

V Číně bylo v loňském roce registrováno téměř 1,2 milionu elektrických aut, ve Spojených státech jen necelých 300 tisíc. Zatímco čínské registrace se zvýšily přibližně o 13 procent, v USA došlo k asi devítiprocentnímu poklesu. Počet nových registrací elektrických aut v USA přitom klesá nepřetržitě od roku 2018, kdy naopak došlo k meziročnímu růstu o více než 80 procent.

Evropským tahounem elektromobility je Německo, kde registrace elektromobilů loni dosáhly skoro 400 tisíc (mírné většiny dosáhly plug-in hybridy), a jejich podíl na celkovém počtu registrovaných vozidel stoupl na 13,5 z necelých tří procent v roce 2019. V podílu elektrických vozidel na celkových registracích nicméně vládne Norsko, kde pouze jedno ze čtyř aut má konvenční pohon.

Čína pobízí, USA už mají plán

Čínský trh elektromobilů je nejen momentálně největší na světě, ale pravděpodobně i ten nejperspektivnější. Čínská vláda si totiž zjevně uvědomila, že elektromobilita není pouze ekologickým tématem, ale že jde také o výborný byznys, který může prospět celému hospodářství nejlidnatější země světa.

Původně se totiž předpokládalo, že vláda přestane s pobídkami pro pořizování elektromobilů ke konci loňského roku. I díky pandemii ale svůj přístup změnila a podpory budou odbourávány postupně. K jejich úplnému útlumu by mělo dojít do konce příštího roku.

A co Spojené státy? Statistiky ukazují, že jim pomalu ujíždí vlak. Americký prezident Joe Biden si toho je vědom, a tak letos na jaře představil plán na „elektrifikaci“ vozového parku USA. V rámci infrastrukturního balíčku za 2,3 bilionu dolarů počítá se 174 miliardami na podporu elektromobility. 100 miliard dolarů má jít na přímé podpory prodeje elektromobilů v podobě slev kupujícím, za 15 miliard dolarů má v USA vzniknout půl milionu dobíjecích stanic, dalších 20 miliard bude směřováno do nákupů elektrických školních autobusů, 25 miliardami chce Bidenova administrativa podpořit nákup vozidel s nulovými emisemi a dalších 14 miliard má jít na různé daňové pobídky na podporu elektromobility.

Je zjevné, že elektromobilita je nevyhnutelným trendem v osobní, ale i nákladní dopravě, neboť největší ekonomické velmoci (Čína, Evropa, USA) na ni sázejí. A naznačují to také závazky nejrůznějších výrobců automobilů, kteří deklarují postupné ukončování produkce vozidel se spalovacími motory.

 

Nákup a prodej finančních instrumentů může mít za následek částečnou nebo úplnou ztrátu investice. Měli byste pečlivě zvážit, zda jakékoliv investiční poradenství vyhovuje vašim potřebám, výšce vašich finančních zdrojů a osobním okolnostem.

Reklama